Toiminnan tavoitteena on tarjota palveluskoirakoulutusta, mutta olemme jo vuosia järjestäneet myös ns. yleiskoulutuksia. Yleiskoulutuksiin ovat päässeet kaikki – rotuun, kokoon tai ikään katsomatta. Nykyään on mahdollisuus, melkein koiran kuin koiran suorittaa käyttäytymiskoe, joka osoittaa koiran olevan ”yhdyskuntakelpoinen”. Palveluskoirakokeista kiinnostuneille järjestämme myös maastokoulutuksia eri lajeissa (haku ja jälki). Toiminnan tukemiseksi järjestämme myös näyttelyitä, kaksi kertaa vuodessa. Jäsenistölle tarjotaan mahdollisuuksien mukaan leirejä, kerhoiltoja/luentotilaisuuksia. Yhdistyksen toiminnan mahdollistaa talkooväki, joita pyrimme vuoden aikana tai sen jälkeen muistamaan ”talkooväen illalla”. Vuosikokous palkitsee vuoden aikana parhaiten menestyneet koirakot.

Yhdistyksellä on hallitus toimintaa suunnittelemassa ja toteuttamassa. Jäsenistö valitsee hallituksen keskuudestaan. Puheenjohtajan toimikausi on kaksi vuotta ja muiden jäsenten vuosi. Otamme palautetta ja uusia ideoita mielellämme vastaan. Yhdistyksestä on kirjoitettu historiikit vuosilta 1931 – 1991 ja 1991 – 2001.